Ympäri Suomen opetusta tahdotaan monipuolistaa ja kehittää. Käytännössä opetusta ja opettajan virkoja kuitenkin vain vähennetään. Lisää resursseja ohjataan vain hallintoon ja opinto-ohjaukseen – jälkimmäiseen koska opiskelija ei selviä enää itse koulutuksen sekamelskassa. Kyyn purema ei kuitenkaan parane toisella kyyllä. Koulumaailmassa onkin tajuttava uudelleen opetustyön tärkeys ja panostettava opetuksen aitoon kehittämiseen eikä esitettävä taloudellisia säästöjä ”kehityksenä”. Esimerkiksi Jyväskylässä selvitetään parhaillaan lukioverkon uutta koostumusta. Jyväskylän koulutuskuntayhtymä näyttäköön esimerkkiä olemalla paisuttamatta lukioiden ennestään raskasta hallintoa.
Jani Tanskanen
kirjallisuuden ylioppilas
Kirjoitus on julkaistu Helsingin sanomissa 2.12.2011.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti